Mark McLachlan fra Sunderland, nektet å akseptere skolens islamundervisning. Skjermdump fra video.

Kepier School i Sunderland ga 12 år gamle elever i lekse å google: Hvorfor konvertere til islam?

Deretter var oppgaven å skrive et brev til foreldrene om hva de hadde funnet ut.

Mark McLachlan har en stedatter på skolen. Han ble opprørt og protesterte mot det han kalte «hjernevasking» i religion. Men etter at han skrev om saken på sosiale medier, har han blitt møtt med kritikk og utskjelling, ifølge Daily Mail.

Les også: Sterk islamisering i Nederland

Frykter represalier

– Min kone og jeg er redde for represalier. Hver gang noen sier noe som helst negativt om islam blir de revet i filler, sier McLachlan.

– Jeg har blitt kalt rasist og fanatiker, men jeg er bare livredd for mine barn, og hvilken retning landet vårt utvikler seg i.

McLachlan frykter at Storbritannia er en islamsk stat om 50 år. Det som opprørte han mest med skoleoppgaven var at mente den ga et falskt bilde av islam. Man kan gjerne lære om andre religioner, men da må man lære om både positive og negative sider.

Fredens religion

– Min stedatter kom hjem fra skolen og snakket om profeten Muhammed, halalmat og at islam er fredens religion. Hvis hun hadde sett nyheter og visst alt jeg vet om grusomhetene islam har forårsaket, ville hun vite at islam ikke er fredens religion.

Nicola Cooper er rektor på skolen sier:

– Her på Kepier føler vi at det er viktig å introdusere våre elever for alle trosretninger og kulturer, dette foregår gjennom hele året (…) McLachlan er invitert slik at vi kan forklare hvordan vi utforsker de ulike religioner og kulturer.

Les også: Britisk skole føyer seg etter muslimske foreldre – avbryter program som skal motvirke homofobi

Men McLachlan står på sitt:

– Hvis de skal lære barna om islam, så lær dem om alt, hele historien. Men jeg kan ikke akseptere at skolen ber min stedatter om å lete etter grunner til å konvertere.

– Det bør være foreldrene som oppdrar barna, og når de er gamle nok kan de velge sin religion selv.