Illustrasjonsbilde. Foto av Gavin Rodgers/REX (1301273g)

På søndag oppfordret vi leserne våre til å støtte opp om de som lar annonsene sine vises på Resett. For reklameinntekter er strengt tatt den eneste virkelige inntektsmodellen for en gratisavis.

Og selv om vi har introdusert noen få medlemsbonuser/abonnement til de som er så sjenerøse at de også donerer, er det som bred gratisavis Resett skal bestå. Vi ønsker å nå og påvirke mange.

Men annonseringsplattformen vi benytter, har regler mot at utgivere som Resett oppfordrer til «klikk» på annonser. Årsaken er selvfølgelig at de forbrukerne som har verdi, er de som reelt er nysgjerrige på et produkt. Og slik må det da også være. Vi ønsker at de som har annonser på Resett skal finne det produktivt for sin egen del.

Og også Resetts lesere er forbrukere. Dere trenger klær, dere reiser, dere pusser opp, bytter bolig, noen dater kanskje, leser bøker, går på museum og konserter. Og disse tilbudene kan dere finne gjennom Resett, like mye som dere kan bli eksponert for det gjennom Facebook eller på Dagbladet og VG. Og husk, hvis dere utforsker disse sidene av dere selv mens dere er på VG.no, er det Schibsted som får andelen, ikke Resett.

27,5 milliarder i forbrukermakt

Faktum er at det er svært lite som skal til for at Resett kan overleve – og øke sin redaksjonelle kapasitet – gjennom annonsemarkedet. Husk at det er 40-50.000 mennesker innom Resett hver dag. Hvis dere gjennomsnittlig tjener 550 000 kr, har dere en samlet inntekt på 27,5 mrd. kr. i året.

Dere er rett og slett en interessant forbrukergruppe. Og ved å være forbruker gjennom den tiden dere bruker på Resett, er dere også med på å styrke noe dere synes er viktig. La oss være kreative nok til å kalle det etisk basert forbrukeratferd. Slikt er jo så populært i disse dager.

Resett kan altså ikke oppfordre dere til å «klikke» på annonser, men vi kan oppfordre dere til å kjøpe gjennom annonsene, eller bare se etter tilbud som kan være interessante for dere.

Og det er heller ingen grunn til at vi ikke kan motivere til «etisk handel» for en god sak. For hvor mye er det som tilfaller Resett av at vi tilbyr vår nettside til reklame? Vel, denne prisen varierer avhengig av forbrukernes atferd. Men annonsører er villige til å betale 1,5-3 kr per potensielle kunde de får vist sitt produkt til. Hadde altså hver leser sett etter (klikket på) ett – 1 – produkt om dagen på Resett, kunne vi tjent 80.000-100.000 kroner hver dag. Det er 30 millioner kroner i året.

Det er omtrent det samme som Dagsavisen og Klassekampen hver seg får i pressestøtte fra staten.

30 millioner er bare 1 promille – 0,1 % – av våre leseres totale kjøpekraft. Men så høy klikkrate er verken naturlig eller nødvendig, og Resett skal klare å levere et godt journalistisk produkt for langt mindre enn 30 millioner kroner.

For søndag, mandag og tirsdag, lå vi på hhv 13.000, 10.000, og 11.000 kr. om dagen i inntekter fra reklame. Det er betydelig opp fra nivået før vi startet å gjøre «Resett-forbrukere» ut av dere med oppfordringen på søndag. Våre 40.000 lesere så til sammen på om lag 4000 annonser om dagen. Vi håper også at det ble gjort noen kjøp.

Kjære lesere, dere har makt. Dere må bare innse det, kollektivt og samtidig, for at det skal kunne virkeliggjøres.

Mottoet kan være: GJØR DINE INNKJØP GJENNOM RESETT – Hver eneste dag!