Norwegian-fly på Oslo lufthavn. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

En arbeidsgruppe ved universitetet i Bergen foreslår nå en flyskatt på kr 9.000,- på reiser utenfor Europa.

Direktør ved Bjerknessenteret for klimaforskning, Tore Furevik, har sammen med andre direktører ved Universitetet i Bergen laget et notat med forslag til hvordan universitetet kan kutte sine klimautslipp. Nyheten er publisert på forskerforum.no.

Ett av hovedpunktene er kutt i klimagassutslipp ved å innføre en intern flyavgift på kr 3.000,- pr. tonn CO2 forbrukt. For reiser innad i Norden innebærer det en avgift på kr 600,- men utenfor Europa tilsier det kr 9.000,- i avgift.

– For de virkelig lange flyreisene blir det er veldig høyt beløp, og jeg er ikke sikker på hvordan det blir mottatt. Men hvis en skal få ned utslippene ved universitetet, må det tiltak til som monner. Jeg tror det må være såpass høyt for at det skal merkes, sier Furevik.

Furevik sier videre at det må være en del flyaktivitet ved et internasjonalt universitet, og at man må reise en del om man skal drive med forskning internasjonalt. Han tror også at det må koste en del mer å fly.

Pengene fra flyskatten skal gå inn i et eget klimafond som skal gå til klimatiltak, for eksempel utbygging av solceller og kjøp av videokonferanseutstyr.

Notatet inneholder flere andre forslag til tiltak, blant annet å redusere åpningstidene til lesesaler og laboratorier ved universitetet.

Les også: Vil stenge lesesaler og laboratorier tidligere for å nå mål om utslippskutt