Det har i flere uker stormet rundt Resett etter Twitter-kampanjen for å få annonsører til å boikotte nettstedet som psykolog Karl Eldar Evang startet. Kampanjen har fått støtte blant annet fra statssekretær Sveinung Rotevatn og flere Høyrepolitikere, mens Statsministerens kontor har distansert seg fra oppfordringene om annonseboikott.
Medieekspert Trygve Aas Olsen ved Institutt for Journalistikk er ikke begeistret for fremgangsmåten. Han beskriver den ifølge Klassekampen som en politisk kamp av den uheldige sorten.
– Hvis vi skal ha fri meningsutveksling, må vi bekjempe synspunkter vi er uenige i med bedre argumenter. Jeg liker ikke at det blir brukt økonomisk krigføring, sier Olsen til Klassekampen.
Les også: En fordel om Resett fikk bli med i Redaktørforeningen
Ikke begeistret
Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås distanserer seg også fra boikottkampanjen mot Resett.
– Jeg støtter selv aldri boikotter som har med kunst, kultur og medier å gjøre. Men det står andre fritt å tenke annerledes, sier Åmås til avisen. Han markerer samtidig avstand fra Helge Lurås sin oppfordring om å velge bort etablerte medier, MSM.
Redaksjonssjef Lars Akerhaug i Resett er også intervjuet i samme sak. Han sier til Klassekampen at bortfallet av annonseinntekter i stor grad ser ut til å bli kompensert med en strøm av nye medlemmer.