Politikken hardner til, og pressgruppene får større og større innflytelse. Det gjelder å skaffe seg menigheter allerede i grunnskolen!
Før var det forbud mot reklame og interessegrupper som inviterte seg selv. Skolen skal fortsatt være reklamefri sone!
Overivrige lærere med politiske motiver, og de «rette» meningene og manglende kunnskap om eller respekt for skolens egentlige oppgave, kan misbruke sin autoritet som lærere til å øke polariseringen i samfunnet.
Barn og unge har i alle år hatt innsamlinger og vært deltakere i forskjellig gode formål. Ingen er imot det. Det er bare positivt at de har tanker for kloden og sine medmennesker. På 1950-tallet hadde vi på folkeskolen potetferie. Det var ikke mye ferie. Såre og stive rygger etter timer i åkeren viste at vi hadde hjulpet til. Med god mat som belønning, så vi sammenhenger det ikke er så lett å få øye på for dagens unge.
I dag er det kampanjer regissert av voksne, der barn blir brukt. Det er meget betenkelig og en uting, for å si det mildt.
Det siste, og det verste, som kan berøre eleven i grunnskolen spesielt, er at Arbeiderpartiet har laget et brettspill beregnet for barn, «Privilegium». Jeg vet ikke om spillet er gratis, men det spiller ingen rolle for å si det slik! Det får meg til å tenke på en som sa: «La de små barn komme til …, hindre dem ikke for …!». Det er usmakelig og et lavmål!
Jeg synes Ap bør holde seg for god til å ta slike virkemidler i bruk. Har ledelsen distansert seg for langt bort fra såkalte vanlige folk med vanlige yrker? Har de også rykket opp i den politiske sfæren, som politikere i mange andre land. Avstanden til Ola og Kari er synlig. Monopol var bra nok da Gerhardsen var statsminister. Seinere kom Millionær, DAMM forlag. Det var ikke Ap som hadde laget det spillet. Det var fra DAMM forlag. Kanskje det ikke er greit å bruke reklame for DAMM på Resett. Det får Resett ordne opp i.
En kan mistenke noen for begynnende stemmefisking langt ned i trinnene i grunnskolen.
Det må være den dårligste og mest gjennomskuelige reklamen for dagens Aps egentlige politiske agenda og etiske skjønn!
Hvem er med på å polarisere samfunnet her? Ap er jo ofte raskt ute med å stemple andre!
Les også: Været er slik det alltid har vært – like ustabilt og noe alle snakker om
I dag påvirkes barn og unge fra alle mulige kanter. Mye av det ser vi skaper frykt, men også samfunnsengasjement for noen få som føler seg klare for det. Det er ikke alltid like faglig fundert, bare det kommer fra dem selv, er det likevel greit. Vi mennesker er forskjellige, og vi modnes forskjellig, som gulrota.
Forkynning har vært ulovlig i skolen. Men mange lærere har drevet med det oppigjennom årene, i beste mening, da faget var kristendom. Det er det vel slutt på med «KRLE».
Med dommedagsprofeter, som lærere, inn i skolen igjen, skapes det muligheter for angst og irrasjonell frykt i mange unge sinn.
Vi voksne må prøve så godt vi kan å skape trygge barn og unge, som kan bli foregangsmennesker, som når det er deres tur til å ta over styringen, kan handle rasjonelt og med hjertelag.
Barn er barn. Barn er ærlige og godtroende. De tror det de voksne sier, helt til de en dag er modne nok til å forstå at mye de fikk innprentet og servert, ikke stemte. Det er ikke få som har forlatt sin barnetro av forskjellig type – da de våknet for å si det på den måten. Men dessverre er ikke alle så heldige å kunne benytte muligheten til å ta selvstendige valg på grunn av religion, kultur og andre maktstrukturer. Derfor må læreren hjelpe elevene til å ta personlige valg og engasjement, og ikke være pådyttende.
Stemmerettsalderen er 18 år, og modenhet er en forutsetning for å kunne ta standpunkt en kan stå inne for – selv om det er lov å skifte mening. Det burde flere gjort. Evnen til endring på forskjellige plan er ikke så dumt.
Les også: SU-leder i Kristiansand ut mot bompenger: – De med dårligst råd rammes hardest
Som lærer, lærer du ikke bort vett, men du kan lære elevene til å bruke og utvikle sitt eget vett – sin egen forstand!
En lærer kan inspirere elevene til å bli kunnskapsrike, og til å utvikle gode ferdigheter. Det viktigste er likevel at de gis retten til å tenke sjøl, uten innblanding av læreren. De kan gjerne bryne argumentene sine mot andre elever. Læreren skal være så nøytral det går an i skolestua. Han bør passe seg hele tiden.
Politikk og religion kan elevene diskutere som bare det, seg imellom. Læreren skal hjelpe dem til å argumentere for meningene sine, og ikke andres. Det er en stor fordel at vi mennesker er uenige, og at vi får lov til å være det. Det er det som bringer verden framover.
Andre påvirkere og måten de opptrer på:
NRK andakt: Guds vilje driver Greta Thunberg. Lik Jona i hvalfiskens buk, ifølge Åsta Tokka. Her er kirken på klimascenen på en betenkelig måte. Jenta må få mene hva hun vil, men hun må ikke bli brukt kynisk av andre. Kirken hiver seg på og prøver å introdusere en ny syndflod. Kanskje den føler å ha mistet mye av sin makt. Når til og med en biskop i Berlin sammenligner henne med Jesus, blir det noe som skurrer.
Jesus var i 30-årsalderen da han stod fram som Messias. Som 12-åring imponerte han visst i tempelet i Jerusalem med sine kunnskaper. Det kan sammenlignes med da Greta Thunberg som 16-åring møtte pave Frans i Roma, men Jesus ble ikke som gutt trukket fram i offentligheten av kyniske utenforstående. Den unge Greta har tydeligvis en indre pådriver, som preger henne voldsomt i klimasaken.
Skolen gjorde feil da den lot barn være med i demonstrasjoner om den vanskelige situasjonen på Gaza-stripen. Der er det en sammenblanding av religion og politikk, som norske barn har ikke forutsetninger til å forstå. Situasjonen på Gaza kan ikke sammenlignes med apartheid i Sør-Afrika. Der engasjerte skolene i Norge seg på en riktig måte.
Til lærere og foreldre: Ta oppdragergjerning på alvor, uten å true med verdens undergang. Skap trygge barn!
Til politikere: Ikke la dere bli fristet til å bruke skolebarn som «barnesoldater» i det godes tjeneste!