Like sikkert som at ribbe er kreftfremkallende før jul, og at man kan få ultraviolett stråling i påskesola.
Så dukker det opp noe om sommeren også, før gikk det i huggorm og flått. Men nytt i år er ulike former for skam.
Været begynte dårlig etter at snøen smeltet og da pleier folk å reise til syden istedenfor å tilbringe sin ferie her hjemme.
Men da dukket det opp som lyn på klar himmel et nyord: «flyskam».
Les også: Gi pokker i Trædal/VG og bruk fly med god samvittighet
Det er en folkelig forklaring på angst og depresjoner som oppstår når man bidrar med klimautslipp som forårsaker verdens undergang.
Det har kommet flere ulike former for skam slik som klimaskam og kjøttskam, og da endelig sommerværet slo til dukket det opp enda en ny form for skam: «båtskam».
– Fritidsbåter er verre for klimaregnskapet enn vår samlede fiskeflåte. Eller fergeflåte. Velg selv. Nasjonens 500.000 til 600.000 motoriserte fritidsbåter er verstinger, skriver ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad Jan M. Moberg.
Tallet fra Miljødirektoratet viser et utslipp på 531.000 tonn CO2 fra fritidsbåter. Norges samlede utslipp oppgis å være på rundt 50 millioner tonn, men her er regnestykkene forskjellige og tall spriker i alle retninger. Det sies at Norges utslipp utgjør 0,1 % av verdens totale utslipp, mens andre steder oppgis den til å være 0,3 %.
Les også: Glem flyskam, nå skal vi ha internettskam
Men skam skal du ha.
For noen blir bekymringen for klimakrisen så stor at de får angst og oppsøker psykolog. Klimapsykolog mener angsten er et tegn på at man bryr seg om kloden, melder NTB.
– Jeg har blitt oppringt av flere unge folk som søker hjelp. Noen av dem er livredde for at verden skal brenne opp eller at vi skal drukne i flom på grunn av klimaendringene. Mange av disse er utrolig smarte.
Klimapsykolog Per Espen Stoknes sier depresjon og angst gjerne blir sett på som noe feil eller sykt, men han vil heller se på det som et diplom.
– Det viser at du er et menneske som bryr deg om jorden, og at du er i stand til å reagere som menneske ved å ta inn over deg alvoret med hva vi faktisk gjør med jorden vår, sier Stoknes.
Les også: Klimakrisen fører til angst hos enkelte unge – klimapsykolog vil gjerne hjelpe
En fritidsbåt brukes mellom 30 og 35 timer i året
Men motorkraft på sjøen er en miljøversting. Det er mer motstand i vann enn på veien. I snitt bruker en bil 0,75 liter per mil. Mens en båt bruker 10 til 15 ganger mer. Det tilsvarer 10 liter per mil i bil.
– Noe som trolig er betraktelig mer enn mange båteiere tenker over, konkluderer ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad Jan M. Moberg.
Det vites ikke om redaktøren noen gang har fylt tanken på en båt. Samt erfart hvor fort den blir tom.
Men båtskam skal vi ha. Særlig hvis været er fint.