Skjermbilde YouTube.

Ocean Viking ble benyttet som et beredskapsfartøy i tilfelle ulykker i Nordsjøen. Men er nå skipet leid ut til Leger uten grenser og SOS Mediterranée for å redde migranter i Middelhavet.

Skipet eies av Sotra-rederiet Høyland Offshore og og har tidligere gått på oppdrag for Equinor. Båten ble bygget i 1986 og er 69 meter lang. Den var opprinnelig ment for å berge 300 personer i tilfelle en ulykke på sokkelen. Men er nå er den ombygd til å frakte 200 migranter.

Ocean Viking er et «standby-offshorefartøy (ERRV)», det vil si at den ligger klar i tilfelle noe skjer. Men nå har skipet blitt 32 år gammel og har blitt tatt ut av drift. Vanligvis ville så gamle skip ha blitt sendt til opphugging, men vekten er lav og skrapprisen er minimal.

Les også: Leger Uten Grenser vurderer å sende norskeid skip til Middelhavet


Et nytt skip ville ha kostet over 10 000 dollar i døgnet å leie. Leger uten grenser har nok fått en helt annen pris, men det er ikke billig av den grunn, rederiet stiller med mannskap, så kommer assuranser, havneavgifter og ikke minst drivstoff.

Ocean Viking seiler med norsk flagg

Skipet er registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) og har Bergen som hjemhavn. Da må de følge norske regler, og de er omfattende.

Ocean Viking seiler nå igjennom den Engelske kanal og er på vei til den Libya. Vi kan følge skipets bevegelse på nett, alle kan gjøre det – også menneskesmuglere.

Les også: Redningsskipet Aquarius innstiller sitt arbeid

Ocean Viking har som hensikt å plukke opp migranter. I følge internasjonale regler er en pliktig å plukke opp havarister og seile dem til nærmeste trygge havn. For tiden anser de ikke Libya som et trygt sted og planlegger heller å frakte migrantene til nærmeste EU-land, slik som Malta eller Italia. Men de nekter å ta i mot flere migranter.

Ocean Viking er fullt utstyrt for å utføre søk- og redningsarbeid

Den har tre hurtiggående redningsbåter ombord og en klinikk for konsultasjoner og helsehjelp.

Leger Uten Grenser skal ha ansvaret for de medisinske og humanitære behovene til migrantene og stiller med en lege, to sykepleiere, jordmor, logistiker, tolk, humanitærrådgiver, kommunikasjonsrådgiver og en feltkoordinator.

SOS Mediterranée vil være ansvarlige for søk- og redningsarbeidet, og har 12 mennesker om bord.

Mannskapet på båten består av ni personer som er ansatt av Høyland Offshore, skriver Leger Uten Grenser i en e-post til Sysla.