Den svenske nettleverandøren Bahnhof ble i fjor høst felt av reklameombudsmannen i Sverige for reklame som fremstilte kvinner som sexobjekt, men nå som Bahnhof bytter om på kjønnsrollene frikjennes de.
Det var i fjor at Bahnhof utlyste en stilling på sosiale medier som bygde på det populære bilde kalt «Distracted boyfriend». Utlysningen skapte sterke reaksjoner og flere meldte reklamen inn til reklameombudsmannen i Sverige, som til slutt felte nettleverandøren for kjønnsdiskriminering. Avgjørelsen ble begrunnet med at kvinnen i rødt fremstilles som et sexobjekt.
Les også: Selvstendighetspartiet vil avholde pressekonferanse med Rasmus Paludan – nektes av Litteraturhuset
Bahnhof endret kjønnsrollene
Bahnhof svarte reklameombudet med at de savner et moderne syn på kjønn og markedsføring. I februar i år forsatte Bahnhof med kampanjen, men vendte på kjønnrollene. Selv dette bilde ble rapportert inn til reklameombudet for kjønnsdiskriminering, men reklameombudet slo fast at mannen i det nye bilde ikke blir fremstilt som et sexobjekt.
Det svenske reklameombudet er «tanke-politi»
Sjefen for nettleverandøren Bahnhof, Jon Karlsung er kritisk til reklameombudet som han mener opptrer inkonsistent.
– Reklameombudet er et selverklært tankepoliti. Det er så gøy at annonsen ble frikjent, men avgjørelsen har en skimring av latter over den, som det ble sett i annonsen som ble lagt ned i fjor høst, forteller Karlung til Samnytt.