Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

En studie publisert 2. mars i år, av Glenna Read, Teresa Lynch og Nicholas Matthews, som en del av en større forskningsjournal kalt Sex Roles: A journal of Research, ser nærmere på om seksualiserte karakterer i spill er med på å øke aksepten for overgrep.

Etter å ha testet 300 amerikanske collegestudenter som enten spilte eller observerte andre spille som seksualiteten og ikke-seksualiserte kvinnelige karakterer, fant forskerne ut at aksepten for voldtekt blant deltakerne ble redusert. Det som i studien kalles fiendtlig sexisme mot kvinner skal også ha blitt redusert.

– Disse resultatene gir oss tentative bevis på at kognitivt krevende videospillmiljøer kan få spillere til å fokusere på stereotype-inkonsistent, i stedet for stereotype-konsistent, sosial informasjon, heter det i studien.

De siste årene har man sett et konsistent mønster i mange medier, der det hevdes at seksualiserte kvinnelige avatarer (spillkarakterer) bidrar til å øke aksepten for voldtekt. Man har antatt at de som har spilt spill som inneholder seksualiserte kvinnelige karakterer oftere tenker at voldtektsofre fortjente overgrepet, eller at det å være lettkledd er en invitasjon til seksuelle overgrep eller trakassering.

I en arkivert artikkel i the Atlantic fra 2013 hevdes det at «sexisme fortsatt er et stort problem i spillverdenen» og at mange av spillene er designet for å «fremmedgjøre, trakassere og ekskludere kvinner».

Denne teorien får altså ikke støtte i den seneste empiriske forskningen.

En annen studie i fjor kom frem til lignende konklusjon. Martha Fernandez de Henestrosa og Andrew Melzer ved universitetet i Luxembourg testet hypotesen om at seksualiserte kvinner i spill fremhever sexistiske holdninger. Forskerne konkluderte, om enn motvillig, at dette ikke stemte.

– Resultatene i den angjeldende studien støtter ikke hypotesen om at å møte seksualisert vold (mens man spiller som en seksualisert kvinnelig spillkarakter i et spill med slåssing) har en øket effekt på RMA (fiendtlig sexisme), sammenlignet med om man spiller spillet med en ikke-seksualisert kvinnelig karakter, skriver forskerne i denne studien fra mai 2017.