Nordmenn flykter fra Aftenposten. Fra mars til mai mistet avisen 800 000 unike besøkende.
For noen dager siden skrev Resett om Christian Tybring-Gjedde (Frp) som oppfordret folk til å boikotte Aftenposten etter at sjefsredaktøren ikke ønsket å forby barnehijab i barneskolen.
– Aftenposten nekter å innse hva hijab symboliserer. Avisen er fast bestemt på å skape et segregert samfunn, allerede fra barneskolealder. La Aftenposten og andre MSM dø i fred. De forstår ikke verdien av våre sekulære frihetsverdier og har utspilt sin rolle, skrev Frp-politikeren på sin egen Facebook-side.
Resetts omtale av Tybring-Gjeddes kommentar var en av de mest delte sakene på sosiale medier den dagen. Det kan tyde på at mange er gått lei av avisens ståsted til barnehijab i barnehagen og barneskoler.
Men allerede i mars begynte det å gå nedover for Aftenposten. Ifølge Trafficestimate.com har avisen mistet ca. 800 000 unike besøkende til sitt nettsted fra mars til mai 2018. Det er en nedgang på mer enn 20 %.
Aftenposten har som flere andre nyhetsformidlere i den etablerte norske pressen beveget seg stadig lenger til venstre politisk.
Utspillet fra sjefredaktør Espen Hansen om at barnehijab ikke burde bli forbudt i norske barneskoler blir nok ikke godt mottatt av over 65 prosent av befolkningen som ønsker et forbud.
I kommentarfeltet til Resett og i eposter til oss skriver folk ofte at de har sagt opp abonnementet på Aftenposten. Nå ser de også ut til å være rammet av en digital nedgang.
Resett kunne tidligere rapportere om en sterk nedgang også for Nettavisen i første halvdel av 2018. Nettavisen ble kjøpt opp av Amedia i 2017.
Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen har ikke svart på Resetts henvendelse og spørsmål som vi sendte i anledning saken.