Lurås snakker om religiøsitet og religion som om kristendom og islam er det samme!
Når det gjelder overskriften: «Problemet er ikke bare religiøs ekstremisme, problemet er religiøs tro overhodet». Hvis alternativet er rent ateistiske samfunn, er det allerede prøvd ut, Lurås. Jeg vet at du vet at i alle land, uten unntak, hvor religionen, og jeg tenker da på land der kristendommen har blitt forbudt, har helvete brutt løs, ikke som følge av kristnes handlinger, men som følge av den ateistiske statens. Mer om det følger.
Undertittelen «Til minne om angrepet på Charlie Hebdo 7. januar 2015» finner jeg høyst smakløs ettersom jeg leser resten av Lurås’ artikkel. Det var ikke kristne religiøse fanatikere som tok livet av redaksjonen i Paris Helge Lurås. Det var ideologiske fanatikere som bekjente seg til en avskyelig avgudstro grunnlagt av en patologisk drapsmann – altså noe diametralt motsatt av Kristendommen. At denne ideologien ser ut til å finne sin plass så lett i våre vestlige demokratier ser jeg blant annet som et resultat av at mange, som Lurås, misbruker Nietzsche, og bygger sitt liv rundt en sekularisme og nihilisme som later til å bli vår undergang.
Les også: Erklæring: Livssynsrealismen i Ytringsfrihetsforbundet (YFO)
Lurås minner oss om at blasfemi i tidligere tider ble ansett som en grov forbrytelse. Det vet vi alle, og at den kristne kirken slo hardt ned på dette vet vi også. Imidlertid har kirken utviklet seg med tiden, noe vi alle er glade for, og i moderne tider – fra den franske revolusjonen og fremover, har kristendommen og kirken levd med både spott og satire uten at det har fått videre konsekvenser for noen. Kirken vår er drøye to tusen år gammel Lurås, og som Sognepresten min sa her en dag «Kirken har ikke overlevd på grunn av paver og prelater, men på tross av dem». Kirken er levende, det er menneskene i den som utgjør den, og menneskene endrer oppfatninger med tiden, og kirken lever videre med det.
Jeg tror altså at de fleste, også kristne, lever fint med humor og satire, selv om det rettes mot nettopp kristne. Charlie Hebdo ville levd og virket i fred var det opp til de kristne. Ellers er det ikke kristne, men ateister, som historisk har skapt autoritære og totalitære stater, med ledere opphøyd til gudelignende status – Stalin, Kim Jung Un (m forfedre), Pol Pot, Mao, osv osv – ateister alle sammen. Ateister flest er usedvanlig skråsikre i sin egen overbevisning, og tyr ofte til latterliggjøring og infantilisering av troende, samtidig som ateisten hevder å være den virkelig tolerante.
Sosialisten er ofte ateist naturlig nok, og de to overbevisningene jeg frykter mest er naturligvis sosialismen og islamismen, for de er begge totalitære i sin natur. Jeg anbefaler alle inkludert Lurås å lese Aleksandr Solzhenitsyns «Gulag Archipelago» for, om ikke annet, friske litt opp i hukommelsen.
Les også: YFO: Livssyn, politikk og «rystelser» i de politisk korrektes hegemoni
Det er overraskende at Lurås bruker Nietzsches «Gud er død» sitat til inntekt for sitt ateistiske ståsted. Da har ikke Lurås lest hele Nietzsche, eller han velger å bruke ham mot bedre vitende – som mange gjør. Nietzsche snakker om at Gud er død i menneskene, drept av menneskene, og det er hva dette medfører for menneskene i fremtiden som fremkaller Nietzsches fryktelige fremtidsvisjoner for oss alle idet vi ikke lengre vil kunne skille mellom opp og ned.
For meg er hans ord nesten profetiske, for når vi betrakter samfunnsutviklingen rundt oss så er det jo akkurat det sekulære menneskets store forvirring som er fremtredende – mange klarer ikke å skille opp fra ned, ondt fra godt, sant fra usant. Iflg. Nietzsche vil det flyte blod i gatene, jeg tror faktisk på det også.
Når Lurås hevder at det er religiøsitet som er problemet sammensauser han virkelighet og fordommer. Jeg er selv Katolikk, og i min menighet i Bergen er 120 nasjoner representert under samme tak, med samme verdisett, tuftet på den Judeokristne arven! Dette er fullstendig problemfritt, og det er vårt felles religiøse ståsted som gjør det problemfritt.
Les også: Human-Etisk Forbund går til angrep på Ytringsfrihetsforbundet
I samme menighet finner du kristne fordrevet fra Egypt, Syria, Irak, og Iran – alle muslimske land som undertrykker og henretter kristne. Disse er en viktig kilde til videre kunnskap og forståelse for islam, hva som skjer i regionen vi kaller MENA.
Vi har i Norge levd med vår tro i drøye tusen år, Lurås. Våre universiteter, sykehus, ja sågar forskningen har sitt utspring i vår kristne kulturarv. Avviser du virkelig dette?
Det er ikke religiøsitet som er problemet. Heng bjellen på katten. Det er Islams tankegods, parret med (ateistiske) kulturrelativisters likegyldighet, som mener at alle verdier/kulturer/religioner er like gode og må sidestilles, selv om alle som observerer verden rundt seg ser hvordan muslimer underkaster seg det ekstreme, slik også de fanatisk sekulære og relativistiske i våre samfunn snart gjør det bare fordi de ikke står for noen verdens ting, og ikke klarer å formulere at noe er faktisk bedre enn noe annet, og at det finnes ondskap.
«Gud er nedkjempet i de europeiske samfunn. Her tror vi på oss selv, mennesket – enn så lenge.»
Dette er tendensiøs parafrasering av Nietzsche Lurås, og i tillegg er det uttrykk for en vulgær hybris. Vi vet hvor det leder oss.