Sykkelparkering. Parkerte sykler. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX

Kong Raymond har åpnet en rekke nye sykkelparkeringer i Oslo de siste årene. Formodentlig sterkt oppmuntret av MDG. Men hva er egentlig en sykkelparkering?

Er det årets nyord?

Jeg kan ikke huske at sykkelparkering var en del av vokabularet da jeg vokste opp. Det fantes sykkelstativ, men det var for pingler. Man satte fra seg sykkelen der det var plass langs husvegger, gjerder, veier og smug.

Jeg ser for meg en stor asfaltert plass med mange små oppmalte ruter. Ja, for særlig stor plass trenger da ikke en sykkel? Kunne lett ha plassert de 88 syklene som nok må til om man skal klare å frakte et par skap fra Maxbo på Sinsen og hjem, i en middels stor garderobe.

Les også: Ja til bilen i Oslo: Byrådet tvinger utbyggere til å bygge tusenvis av parkeringsplasser for sykkel

Rundt i buskene lurer det kanskje sykkelparkeringsvakter? For det kan da ikke forbli gratis å parkere sykkelen til evig tid. Kanskje nå ja, for å lokke folk fra el-bilen, som snart mister fordelene sine, og opp på en frisk og kald sykkel. Når de grønne kommunistene har blitt gjeninnsatt til høsten vil de nok innføre sykkelparkometer foran Rema og Kiwi.

Sykkelbeboerparkering innenfor ring 3 kommer. Bare vent!

For de blir aldri fornøyde. Drømmen er at alle husstander kommer med et sett sykler som eies av staten, men som leies av beboerne. Så får man skattefordeler for hvert tråkk som telles på en statlig GPS. En som samtidig måler vår mediehverdag og bruk av NRK.

Nei, man får ikke gi dem ideer, men jeg tror ikke de er riktig fornøyd med deg før du får frostskader på sjelen. Jeg ser en og annen syklist som sinker trafikken på vei til sentrum. Mens det er et åpent og velfungerende fortau til venstre insisterer idealisten på å senke hastigheten til bilistene ned på 2. giret, slik at det forbrennes litt ekstra bensin som setter vakker farge i slafset.

Les også: Byrådet i Oslo er ikke ute og sykler

Selv gav jeg opp sykling i Oslo da selv en relativt billig Biltemasykkel ble frastjålet for mange år siden. Låsen var nesten dyrere enn sykkelen, men den må de ha ledd godt av da de kappet den av med sitt profesjonelle utstyr. Det må ha vært femte sykkelen som ble frastjålet i Oslo. Og nå skal altså sykkeltyvene få bedre arbeidsbetingelser av vårt kjære miljøparti.

Men jeg tar ikke sykkelen fatt før Lan berg blir tråkket frem av privatsyklistene sine i en enorm sort tandemsykkel med pansret sikring og sotete glass.