54-åringen ble stoppet av politiet på Mosseveien på vei ut av Oslo. Han syklet i kollektivfeltet, på strekningen mellom avkjøringen til Ormsundveien og Ulvøybrua, en strekning på rundt 800 meter
Ifølge politiet skal han ha vært til unødig hinder for trafikken og dermed ble han ilagt en bot på 7.000 kroner. Han nektet nemlig å bruke en gang- og sykkelvei i nærheten.
Les også: Lan Marie Bergs rådgiver ønsker kilometerlang sykkeltunnel under Oslo
Denne boten har syklisten nektet å betale, og tirsdag kommer saken opp i Oslo tingrett.
Årsaken til at han nektet å betale boten, er at det ifølge trafikkreglene er tillatt å sykle i kollektivfelt, så lenge det ikke er snakk om motorvei, noe Mosseveien ikke regnes som. Dette gjelder også selv om det er gang- og sykkelvei i nærheten.
– Vi ser på dette som en prinsippsak. Dette er første sak av denne typen som prøves for retten, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening (SLF). Foreningen har engasjert seg i denne saken og gitt syklisten faglig bistand.
Les også: Maxbo ved Sinsenkrysset pålegges 88 p-plasser for sykkel
– Vi er ikke enig med politiet i at syklister uten videre skal bruke gang- og sykkelvei. Da må man dele areal med gående på deres premisser. Når man holder en høy fart, er ikke gang- og sykkelvei en egnet løsning. Gang- og sykkelveien i det aktuelle området trafikkeres av skolebarn, barnevogner, hunder i bånd samt biler som krysser veien, og som skal ut og inn til boliger langs gang- og sykkelveien. Flere steder er syklister nødt til å holde svært lav fart, tilnærmet gangfart, sier Andersson.