I desember ble det rapportert at hysteriet rundt svenske Greta Thunbergs streik for klimaet var et PR-stunt. To måneder senere formidler SvD beretningen.
I januar kunne Samhällsnytt rapportere at Greta Thunbergs skolestreik for klimaet utenfor riksdagsbygningen i Stockholm ble regissert av en profesjonell klimaaktivist, med koblinger til flere propagandaorganisasjoner. Dette erkjente også Thunbergs mor, Malena Ernman, i et innlegg på Facebook.
Den som skal ha stått bak PR-stuntet er klimaaktivisten Ingmar Rentzhog, som i 2017 startet selskapet «We Don’t Have Time». Selskapets formål er å skape et miljø for folk som vil engasjere seg i klimapolitiske spørsmål.
Les også: Tusenvis av skoleelever klimastreiker i Danmark
«Tilfeldig forbipassering»
Året etter, den 20. august, innleder 15 år gamle Greta Thunberg sin skolestreik for klimaet utenfor riksdagsbygningen i Stockholm. Ingmar Rentzhog passerer angivelig tilfeldig forbi, og passer da på å ta noen bilder av den unge jenta. Så legger han ut tre bilder, og legger disse ut på Facebook og Instagram, sammen med en følelsesladet tekst.
Snart fikk skolestreiken stor oppmerksomhet i sosiale medier, og mediene hang seg på. Aftonbladet publiserte sin første artikkel om Thunberg allerede samme dag.
Samhällsnytt kan opplyse om at Thunbergs mor, Malena Ernman, deltok på en klimakonferanse sammen med Ingmar Rentzhog den 4. mai 2018.
I helgen publiserte Svenska Dagbladet det de hevder er en granskning av koblingen mellom Rentzhog og klima-Greta, dette til tross for at denne koblingen har vært kjent i flere måneder.
Ble gitt styreverv
Allerede samme dag som Greta Thunberg hadde bestemt seg for å skulke skolen og slo seg ned utenfor Riksdagen, rakk Rentzhog å ordne et engelsk manus, filme, redigere og publisere en video som skulle presentere klima-Greta for verden.
Senere samme høst ble Thunberg offisielt en del av selskapet «We Don’t Have Time». I et særskilt styreverv for mindreårige skal hun «erverve, forvalte og utvikle varemerket, samt erverve og forvalte askjer» i selskapet.
Bare tre dager senere lanserer selskapet en kampanje for å tilegne seg mer kapital, i utbytte mot å tegne nye aksjer. I presentasjonen forklarer man at man med klima-Gretas innsats har fått stor gjennomslagskraft, og nådd hele 18 millioner kontoer i sosiale medier, bare i september i fjor. Kampanjen resulterte i at 9,9 millioner svenske kroner ble investert i «We Don’t Have Time».
At Greta Thunberg er delaktig i selskapet er noe som jentas far sier han helt og holdent ikke har hatt noe kjennskap til.
Les også: NRK, Kaviar- og Stureplan-venstre
Rentzhog beklager
Søndag kom «We Don’t Have Time» med et svar på den omfattende kritikken. I en pressemelding vedgår selskapet at man har brukt klima-Greta for å generere interesse til finansielle prosjekter, uten at familien har vært informert.
– Vi har ikke lykkes med å i tide informere familien Thunberg om at Greta skulle nevnes i vårt finansielle prospekt, med formål å samle inn midler. Et prospekt må beskrive virksomheten på en rettferdig måte, men vi er veldig lei oss for at vi ikke informerte dem om det. Jeg har snakket med familien og de har godtatt vår oppriktige unnskyldning for vårt feilgrep, sier Ingmar Rentzhog i pressemeldingen.