Konsernsjef i Sulland Gruppen Arvid Sulland har ikke svart på Resetts henvendelser etter annonse-fjerning. Foto: NTB scanpix.

Sulland-gruppen takker annonsesabotør og setter Resett på «fy-liste».

Det diskuteres heftig i sosiale medier etter at det ble kjent at venstreorienterte aktivister har ringt rundt til diverse firmaer, og bedt dem om å fjerne annonser som er blitt vist hos Resett.

Blant de som har bidratt i annonsesabotasjen er kjente politikere og samfunsdebattanter.

Både Venstre-politiker Sveinung Rotevatn og psykolog Karl Eldar Evang har bidratt til å henge ut annonsører.

Men også ansatte ved Universitetet i Oslo deltar i den pågående aksjonen.

– Hvorfor annonserer (firma) på ytre høyre-bloggen Resett, kjent for personrettede kampanjer og rasistiske kommentarfelt? Hvorfor vil dere annonsere der? Er det en feil, skriver Einar Wigen som er professor ved UiO.

Les også: Per-Willy Amundsen om Rotevatns oppfordring til annonseboikott av Resett: – Venstre har lenge vist sin intoleranse og dobbeltmoral

– Rasisme

Aktivismen har ført til at Sulland Gruppen nå trekker sine annonser fra Resett og setter avisen på en såkalt «fy-liste».

I et svar til MDG-politiker Kristian Vea, som ironisk nok også er motstander av bilkjøring i Oslo, bekrefter bilkonsernet at annonsene er fjernet.

– Takk for årvåkenhet! Vi tar avstand fra rasisme og hetskampanjer. Annonsene er fjernet, og fy-listen er oppdatert. Vi følger opp denne hendelsen internt, skriver de på Twitter.

Den oppsiktsvekkende meldingen førte til umiddelbar kritikk.

– Dere lar dere presse av MDG ???? De dere kaller rasister er vi som kjøper bil, skrev en rasende person.

Andre svarte med boikott.

– Blir nok ikke bilkjøp derfra. Liker ikke ytringsfrihet med andre ord.

900 ansatte

Sulland Gruppen fikk deretter spørsmål om de virkelig mente at Resett var rasister.

– Hmmm…. Så dere mener at Resett driver med rasisme og hatkampanjer. Temmelig sterk anklage gitt. Er det spesielle saker dere sikter til, eller mener dere det på generelt grunnlag, spurte en person.

Resett tok deretter kontakt med Sulland Gruppen, både med daglig leder Øyvind Sulland og konsernsjef Arvid Sulland, hvorfor de valgte å sette Resett på en såkalt «fy-liste».

Ingen av dem har så langt svart på Resetts henvendelser.

Det privateide bilkonsernet har over 30 bilhus rundt omkring i Norge med over 900 ansatte.

Les også: Statssekretær kaster seg på Resett-sabotasjen og oppfordrer til annonsør-boikott. – Hva i all verden er det du driver med!?

– Uklokt

Redaktør Helge Lurås sier i en kommentar at han ikke tror det var forankret i Sulland Gruppens toppledelse at Resett skal settes på en «fy-liste».

– Sannsynligvis er det noen ansatte i markedsavdelingen som her har reagert uten å tenke seg om. De negative konsekvensene for Sulland Gruppen kan bli store. Våre lesere er mange, og de er lei beskyldningene om at deres meninger er uakseptable, sier Lurås.

– Svartelistet av Jysk

Det har også kommet informasjon fra Twitter-profilen KSteigen om at også Jysk fjerner sine annonser fra Resett.

– Gladmelding! Har blitt kontaktet av Jysk som ga klar beskjed om at de vil kontakte sitt mediebyrå umiddelbart for å få satt Resett på svartelisten. Veldig bra, skrev han på Twitter etter å ha «varslet» om annonsen som ble vist i Resett.

Også under denne Twitter-oppdateringen har det kommet mange negative reaksjoner mot annonsesabotørene.

Her er et par eksempler:

Det har ikke lykkes oss å bringe på det rene om Jysk faktisk har boikottet Resett.

Resett har omlag 500.000 lesere hver måned og ca. 10 millioner sidevisninger.