De evner ikke å få til en lønnsom næringsdrift og forventer heller enda flere tiltak fra politikere.
Tidligere VG-redaktør Torry Pedersen, nå styreleder i VG mener at Norge er verdensmester i pressefrihet og demokrati, og det er mye takket være generøse politikere.
Les også: VG feller knusende dom over eget arbeid – men avfeier at sitat ble fabrikkert
Men det er visstnok ikke tilstrekkelig, de krever enda mer. Torry Pedersen vil at Stortinget bør lage et krisetiltak for mediebransjen.
– Jeg er opptatt av at dere begynner å jobbe med tiltak som kan iverksettes, hvis vi står foran nye utfordrende situasjoner i mediemarkedet, sier Pedersen til Journalisten.
Han sier også at tiltakene ikke skal være konkurransevridende, men han nevner ikke nye aktører, slik som Resett. De som tar opp konkurransen, de som ser utfordringer og ikke kriser.
VGs styreleder vil ikke presisere hva slags nødhjelp gammelmedia trenger.
Les også: Hva gjorde hyklerne i VG i 2015?
I dag har media MVA-fritak, men det er ikke nok. Mediebedriftenes Landsforening krever også et fritak for arbeidsgiveravgift. De er bekymret for et fall i annonseinntektene.
Den bekymringen har ikke Resett lenger, vi har allerede vært igjennom et fullstendig bortfall av annonseinntekter.
Det har vært en organisert kampanje for å få skremt de vekk, og det også med god hjelp av statssekretær Sveinung Rotevatns fra venstre. Hans partileder Trine Skei Grande, som også er kulturminister og har ansvaret for mediepolitikken, støtter denne metoden mot Resett.
Les også: Dette sier Trine Skei Grande om Resett-boikotten
Spørsmålet vil da være om Torry Pedersen påstand om at norske politikere har bidratt med å gjøre Norge til verdens beste land for pressefrihet og demokrati medfører noe riktighet, egentlig?
Med tanke på at noen politikere opptrer som rene aktivister for å ta fra Resetts inntektsgrunnlag gjennom en organisert aksjon rettet mot deres annonsører.
Men for Resett har slike aksjoner blitt en utfordring, og ikke en krise. Vi vinner frem i markedet og går ikke med lua i hånden til øvrigheta.
Bare så det er sagt, da med adresse til de som snakker som varmt om pressefrihet og demokrati. All økonomisk teori sier at det å få sydd puter under armene ikke skaper noe levedyktig.
For Resetts del er det kundene (leserne) vi lever av og den dagen vi ikke leverer en vare de vil betale for, ja da blir det kroken på døra.
Slik bør det også være for gammelmedia, det er enten vinn eller forsvinn. Det som på godt norsk kalles konkurranse.