Påstanden er ikke bare min, den slås opp i Aftonbladet og er lesernes egen karakteristikk – foreldre av barn i svensk skole.
Svensk media har begynt å åpne for en forsiktig offentlig debatt om svensk skole, riktignok uten å berøre et viktig tema, innvandringen. Politikerne har i årevis forsøkt å fremstille svensk skolesystem som eksemplarisk, en eliteklasse i verdenssammenheng, rangert over andre land. Nå krakelerer bildet etter utallige grøsserhistorier fra svenske skoler.
Som følge av det siste økonomiske krakket i kommunene, som skyldes enorme utgifter med innvandringen, har kommunestyrene i desperasjon måttet kutte kraftig i skolebudsjettene. Bare der og i helse og omsorg kan besparinger utgjøre store nok beløp til å rette opp de store underskuddene.
Rapportene om kommuner som gjør nedskjæringer i skolene kommer daglig. I følge «Lärarnas Riksförbund» har allerede 7 av 10 kommuner gjennomført nedskjæringer.
Kommunene sitter med ansvaret for både skoler og migrasjonen. Mens regjeringen i Stockholm fortsetter å prioritere innvandring foran alt annet, og presser landets 290 kommuner til å gjøre det samme. Økonomiske utfordringer som følger med, må kommunene selv løse.
Barna lider og barna er den tapende part
Påstanden som går igjen i kommentarfelter er at barn behandles ille i den svenske skolen. Mange trives ikke og stadig flere elever opplever at de faktisk føler seg syke bare ved å være til stede i skolen. De kjenner seg utrygge og stresset. Som om ikke det var nok, så lærer elevene mindre. I det siste tiåret har elevenes kunnskapsresultater falt som en sten. Om elevenes kunnskapsnivå har Sveriges radio fortalt at flere elever på et gymnas i Stockholm ikke kan klokken!
Les også: Den svenske babbelskolen
Myndighetene har drevet gjennom «reformer» som sakte men sikkert har ødelagt skolen. Mange «progressive» skolepedagoger har bidratt til tragedien med oppkonstruerte, venstreekstreme teorier som skulle forme en ny og revolusjonerende skole. Titusener blivende lærere som har slitt seg gjennom mange år med utdannelse er blitt hjernevasket med pedagogiske ideer som er basert på politiske eksperimenter, ikke på vitenskapelige metoder og forståelse.
Det sørgelige utfallet er at skolens samfunnsmandat er forvrengt og feilslått etter de siste ti årenes omfattende utdanningsreformer.
Selv lærernes egen avis,«Lärarnas tidning», slipper nå til lærere som har fått nok og som protesterer indignert mot utviklingen. Både førskolelærere og skolelærere demonstrerer sammen over hele landet med en felles manifestasjon – mot nedskjæringer, det stressende arbeidsmiljøet og den begredelige situasjonen skolen befinner seg i generelt.
Les også: Galskapen ruller videre som tomme tønner
Den såkalte «Flumpedagogikken» har gitt opphav til det som nå kalles en «babbelskole» i Sverige. De ekstroverte elevene kommer i første rekke mens de introverte ikke har noen plass og ingen fremtid. Det har blitt viktigere å «resonnere» og «analysere» enn å faktisk lære seg et emne. Læreplanen forventer at barn så unge som tolv år skal kunne beskrive «komplekse sammenheng» og føre «velutviklede og nyanserte resonnementer» – som knapt voksne akademikere klarer.
Fra kunnskaps-skole til kaos-skole
Kunnskapskravene i svensk skole er umulige å oppnå i kombinasjon med at lærernes autoritet er avskaffet. Læreren Isak Skogstad forteller en skremmende historie til Expressen (12. mai 2019). Svensk skole har blitt et mareritt for introverte barn. Elevene har tatt over makten og dominerer i klassen og i undervisningen. Da er det ikke kunnskap det først og fremst handler om. Det er elevene som skal bestemme hva de skal lære og hvordan de skal lære. Det er en absurd og uholdbar situasjon som noen få lærere våger å fortelle om offentlig av frykt for å bli hengt ut og miste jobben.
Lærere blir kompiser uten autoritet
Pedagogenes feilaktige teorier har uthulet lærerens rolle som autoritet i klasserommet. Politikerne har sluppet dem til, ukritisk og uten konsekvensanalyser. Læreren er blitt en slags sosial coach og elevene har stadig fått mer makt. På denne måten er forutsetningene for en god undervisning og læreryrkets attraktivitet ikke lenger til stede.
Lærere er kraftig overrepresentert når det gjelder sykmeldinger i Sverige. Ofte på grunn av trusler og vold fra elevene. Lærermangelen er skrikende. Et tall som går igjen i avisene er at det mangler 60 000 lærere.
Et hovedproblem som dramatisk svekker Sveriges økonomi er naturligvis den massive, frie muslimske innvandringen, som er et pengesluk uten like. I stedet for å gi Sverige et økonomisk løft og mange fordeler, slik innvandringen opprinnelig ble fremstilt, har det motsatte blitt virkeligheten. Skadevirkningen er blitt dobbelt ødeleggende, med utplassering i skolene av barn og voksne menn som er analfabeter og som ikke behersker svensk. Dette lammer undervisningen i skolene og etnisk svenske barn ofres i det kyniske spillet og blir de store taperne.
Les også: Hvordan den svenske skolen havarerer
Men årsak og virkning av det største problemet – fri innvandring – kommer ikke frem i noen analyser som noe problem i det hele tatt, og heller ikke i noen offentlig debatt i Sverige. Temaet er fortsatt tabubelagt, dermed forstår folk flest at det er ingen mulighet for å kunne gjøre noe med problemene.
Som vanlig jakter svenske politikere på en trylleformel, men den finnes bare i eventyrene. Og med den varslede grønne «klimamodellen» som svenske politikere har lagt opp til for nye generasjoner, vil svensk skole snart befinne seg på et u-landsnivå.
Klimahysteriet vil sette sitt preg på alle budsjetter. Skolen er heller ikke grønn nok, selv om den absolutt er det, i negativ forstand.