California vurderer å innføre «Etniske studier» for barn opp til 12 år. Identitetspolitikken på full vei inn i barneskolene.
Pensumet i det nye faget «Etniske studier» skal lære barn under 12 år at kapitalismen er «et system for makt og undertrykkelse», som har fellestrekk med «hvit overlegenhet, patriarkatet og rasismen». Ifølge Wall Street Journal kan det være vanskelig for normale foreldre å forstå det nye pensumet siden det er sterkt preget av det språket den radikale venstresiden bruker for å oppnå sine mål.
Blant annet er ordet history konsekvent byttet ut med hxrstory for å leve opp til prinsippene i moderne genusteorier, som sier at «kvinner (womxn) ikke må defineres av sin relasjon til menn». Som det står i pensum: Ethnic studies are xdisciplinary (ikke trykkfeil!). Pensumet er fullt av nykonstruerte ord fra den postmoderne virkelighetsforståelse Noen eksempler:
Positionalities: Den sosiale og politiske konteksten som skaper din identitet med tanke på rase, klasse, kjønn, seksualitet og funksjonsevne
Nepantlas: Kan defineres som å stå på en terskel mellom flere regioner eller sfærer av eksistens, et sted hvor man føler seg malplassert og ukomfortabel
Misogynoir: Det å føle hat, motvilje, manglende tillit og fordommer rettet mot svarte kvinner
Slik kan det låte når de postmoderne pedagogene utformer pensum for småbarn (mitt forsøk på å oversette):
Etniske studier handler om folk hvis kulturer, hxrstorier, og sosiale posisjonaliteter hele tiden er under utvikling. Derav følger at etniske studier også undersøker grenser, grenseområder, blandinger, hybriditeter, nepantlaer, dobbelt bevissthet og rekonfigurerte artikulasjoner, selv innenfor og bortenfor ulike navn og kategorier assosiert med vår identitet. Folk passer ikke elegant inn i bokser, og identitet er komplekst.
Les også: Identitetspolitikken: Et angrep på den vestlige frihetstanke
Elever blir lærere
En anbefalt metode er demokratisering av klasserommet, for å «skape et læringsmiljø hvor både elever og lærere er likeverdige deltagere i å samkonstruere kunnskap». På denne måten skal elevene bli «akseptert og verdsatt som kunnskapsprodusenter ved siden av lærerne». Og det bare fortsetter:
(Etniske studier) skal gi elevene makt til å engasjere seg sosialt og politisk, gjøre det mulig for elevene å utvikle en dyp sympati for kulturelt mangfold og inkludering, og hjelpe til i utryddelsen av fanatisme, fordommer, hat og rasisme.
Et mishandlet språk
Williamson Evers, som har skrevet artikkelen i WSJ, er en tidligere ledende figur i utdanningsdepartementet under George W. Bush. Han er nådeløs i beskrivelsen av dokumentet fra California:
– Det inneholder tidsriktig sosialvitenskapelig språk som «cisheteropatriarkatet» som kanskje gir mening for radikale universitetsprofessorer, men som ikke gir særlig mening for vanlige folk som skal sende barna på offentlig skole i California.
Projisering
Utover dette nevnes det sedvanlige. Afro-amerikansk historie skal studeres i lys av prekoloniale røtter i Afrika, slavehandelen, slaveopprør og av hip-hop. Man oppfordres til å lese biografier om fargede «helter», som de dømte politimorderne Mumia Abu-Jamal and Assata Shakur.
Indianere fremstilles som moderne miljøforkjempere, med samme verdier som moderne økologer og klimaforkjempere.
Les også: Studentparlamentet vedtok støtte til SAIH som kjemper for «avkolonialisering av akademia»
Kritisk tenkning
Kritisk tenkning beskrives ikke som det å bruke fornuft, logikk og beviser for å finne svar, men som en vag dekonstruering av maktstrukturer slik at man kan «snakke ut om sosiale spørsmål». Det snakkes om fag som «Matte og sosial rettferdighet», man undres om faget skal gi karakterer for matteforståelse eller for politisk korrekte holdninger.
Hensikten bak pensum virker klart, mener Evers:
– Å lære bort historie er åpenbart ikke målet. Det hele handler om å trene opp elevene slik at de ender opp som ideologiske aktivister og forkjempere for identitetspolitikken.
Dette er altså i ferd med å innføres på skoler i California fra 2020. Det må gjentas: Vi snakker om elever under 12 år. Samtidig er avkolonialiseringen av akademia allerede i gang her til lands. Foreldre bør følge med på hva barna egentlig lærer på skolen.