Nettstedet ZeroHedge har satt seg inn i den norske debatten om kvinner i Forsvaret etter KNM Helge Ingstad-havariet og Resett-redaktør Helge Lurås’ kommentarer. Nettstedet skriver at det fortsatt er et mysterium hva som skjedde, og at mange spekulerer i om det var norsk likestillingspolitikk som senket fregatten.
– Kollisjonen med KNM Helge Ingstad etterlot seg et stort nok hull på styrbord side av fregatten slik at krigsskipet fyltes med vann. Mannskapet er blitt tvunget til å forlate fartøyet, skriver ZeroHedge.
Nettstedet skriver at det er et mysterium hvordan et velutstyrt krigsskip ikke kunne unngå å kollidere med den 200 meter lang oljetankeren. Videre slås det fast at det norske Forsvaret tilsynelatende er unnvikende og ikke ønsker å snakke om mannskapet ombord på KNM Helge Ingstad.
– Etter lydopptak og ekspertuttalelser å dømme begikk mannskapet grove, nesten uforståelige feil, noe som fikk dem til å se ut som amatører, skriver Zero Hedge, som trekker frem to uttalelser fra norske eksperter, Geir S. Eilertsen og Jacob Børresen.
– De viser ingen disiplin eller forståelse for kartregler eller hvordan man kommuniserer eller navigerer til sjøs, har Eilertsen uttalt.
– Fregatten hadde radarutstyr i verdensklasse og infrarøde optiske systemer. Hvordan er det mulig at fartøyene ikke så hverandre?, har Børresen spurt.
Ifølge ZeroHedge har et økende antall lesere kontaktet Resett og pekt på tidligere uttalelser om KNM Helge Ingstad, der Forsvaret ikke har skygget unna å lovprise mannskapet og at fire av fem av navigatørene ombord på fregatten var kvinner.
– KNM Helge Ingstad er en av fem fregatter i Nansen-klassen og er bemerket som umulig å synke, på grunn av sin konstruksjon med vanntette soner designet for å holde krigsskipet intakt og i drift, skriver ZeroHedge avslutningsvis.
ZeroHedge har hentet originalartikkelen fra Free West Media.