Norske spesialsoldater under øvelse. Foreløpig ikke påvirket av kvotering. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
annonse

Helge Lurås og Resett fikk massiv oppmerksomhet og mye kritikk i kjølvannet av Helge Ingstad-saken i fjor høst.

Bare det å stille spørsmålstegn ved om det var klokt å fokusere på mangfold foran stridsevne skapte sterke reaksjoner. Det var de ulovlige spørsmålene som ble stilt.

«Mangfold er vår styrke» har jo blitt et slags manifest for de postmoderne. Mangfold er bra, uansett, ferdig snakka! Dette gjenspeiler seg nå i flere oppsiktsvekkende kampanjer for ulike lands militære styrker.

annonse

Document skriver om det svenske forsvaret, som i en ny vervefilm oppfordrer: «Kom som du är»:

»Dersom du trodde at det er Försvarsmaktens behov som bestemmer hvem man retter kampanjene sine mot, må du tro om igjen.

Nå er det identitetspolitiske idealer om representasjon og mangfold som gjelder. Da er feminister, innvandrere fra ikke-vestlige land – helst muslimske kvinner i hijab – og andre som «tror på allas lika värde» det aller gjeveste.»

Feminister, utlendinger og muslimer er de som oppfordres til å «komme slik de er». Hvordan dette skal gjøre det svenske forsvaret bedre, nevnes ikke.

En twitter-bruker kommenterer lakonisk:

annonse
annonse

Det er en fullstendig outsourcing av forsvarsevnen i et allerede fortapt land. Det er historien om Romerriket og barbarene som gjentar seg.

Les også: Romerrikets fall – er historien i ferd med å gjenta seg?

British Army-kampanjen

Tidligere i år fikk British Army massiv oppmerksomhet for sin kampanje, som søkte etter bl.a. Snowflakes, Me Me Me Millenials og Selfie Addicts. Det rapporteres at kampanjen har ført til en kraftig økning i antall søkere til hæren. Men er det de riktige søkerne?

annonse

For ikke lenge siden hadde den britiske hæren en vervekampanje direkte rettet mot britiske muslimer. Kanskje de syns det var litt flaut at flere britiske muslimer verver seg for IS enn for den britiske hæren?

Tommy Robinson har laget en interessant video hvor han sammenligner slike vervekampanjer med tilsvarende fra Kina og Russland. De britiske handler kun om sårbare og følsomme kvinner, homser, menn som bekymrer seg for om de har «lov å vise følelser» og muslimer som bekymrer seg for om de kan praktisere sin religion.

Så får vi se hvordan Kina og Russland rekrutterer sine soldater. Kontrasten er, om ikke annet, interessant.

Identitetspolitikk

annonse

Redaktør Lurås skrev i sitt omdiskuterte innlegg i kjølvannet av Helge Ingstad-havariet:

«For Forsvaret i den politiske korrekte tidsalder har det å øke antallet kvinner i etaten blitt et mål i seg selv. Det blir tatt for gitt at kvinner gjør Forsvaret bedre. De som skulle mene noe annet, får klar beskjed om at deres meninger er uønsket.»

Nå kan man altså bytte ut kvinner med selvsentrerte millennials, muslimer, feminister, følsomme menn etc. Identitetspolitikken trumfer forsvarspolitikken. Vi lever i en tid hvor midlene er viktigere enn målene. Retorikken er viktigere enn politikken.
Machiavelli ville nok ha ristet oppgitt på hodet.

Det var enklere da undertegnede gikk på befalskolen (1989/90). Da var man ute etter de beste soldatene og de beste lederemnene, kremen av norsk ungdom som våre offiserer og plageånder litt flåsete kalte det.

Men slikt er selvsagt gammeldags i 2019.

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon